24 januari 2013

Bezoek aan BMW Welt en Museum

Veel automerken spenderen ieder jaar miljoenen om hun merkbeleving in stand te houden. Een automuseum waarin het erfgoed en de kernwaarden van het merk tot uitdrukking komen is daar een prima middel voor. Sommige automerken gaan echter verder dan dat. Denk aan de Autostadt van Volkswagen of de BMW Welt met het naastgelegen museum. Zo’n belevingscentrum werkt niet alleen op merkfanaten als een magneet. Als bezoeker word je ondergedompeld in een wereld van prachtige architectuur, schitterende auto’s en een alom aanwezige merkidentiteit.

Toegegeven, de charme van een oude loods met stoffige auto’s zul je bij de BMW Welt en het BMW Museum niet vinden. Op een areaal ter grootte van tientallen voetbalvelden kijk je namelijk je ogen uit. Tegenover het Olympiapark in München ligt het paradijs van iedere BMW liefhebber. Al van ver wordt je aandacht door de wereldberoemde ‘BMW Viercilinder’ getrokken, een markante en uniek geconstrueerde toren waarin sinds 18 mei 1973 het hoofdkantoor van de BMW Group is gevestigd. In de naaste omgeving vind je de BMW fabriek, het BMW Museum en sinds 2007 tevens de BMW Welt. Elk gebouw is eenmalig in zijn soort, maar heeft tegelijkertijd een onmiskenbare verwantschap met de rest van het complex.

Van alle aanwezige gebouwen is BMW Welt de voornaamste eyecatcher. Het futuristisch ogende bouwwerk, dat een half miljard euro heeft gekost, is ontworpen door de Oostenrijkse architect Wolf D. Prix van architectencoöperatie Coop Himmelb(l)au. Het bureau bouwde in Nederland onder andere de bovenbouw van één van de paviljoenen van het Groninger Museum. Bijzonder aan BMW Welt is de dakconstructie, die geheel uit glas en lichtgewicht composiet materiaal is opgetrokken. Vanuit de verte doet het denken aan een zwevend wolkenveld. Op de hoek van het gebouw, naast de hoofdingang, is de dubbele kegel een echte blikvanger. Deze liefkozend genoemde doppelkegel is onderdeel van de dragende constructie en lijkt op de trechtervormige slurf van een tornado. Het geheel is prachtig organisch vormgegeven, zonder vast stramien waardoor het vanuit elke hoek weer anders oogt.

Binnenin de BMW Welt is de ruimtelijke opzet en het gebrek aan pilaren en plafonds het eerste dat opvalt. Onder één dak vind je hier alle merken van de BMW Group. Naast de actuele modellen van BMW zijn er aparte stands van MINI, BMW M GmbH, Rolls-Royce en Husqvarna Motorcycles. De uitstraling is tot in de puntjes verzorgd en top, maar qua inhoud is het vrij normaal indien je autobeurzen bent gewend. Een afgeschermde ruimte is ingeruimd voor diegenen die persoonlijk hun auto komen ophalen. In een voor publiek ontoegankelijke premium lounge krijg je als koper alle informatie over je nieuwe auto. Een fabriekstour en bezoek aan het naastgelegen BMW Museum zijn voor de happy few eveneens inbegrepen. Als simpele bezoeker heb je vanaf een lange brug uitzicht op het zwevende afleverplatform en kun je een deel van de afleverprocedure van een afstandje volgen. Leuk, maar daar vul je geen hele dag mee. Gelukkig is er meer te doen. Verspreid over de Welt vind je diverse eettentjes met een eigen stijl waar je tegen schappelijke prijzen een kleine versnapering tot je kunt nemen. Daarnaast vinden er verspreid over de dag live stunts plaats met een Husqvarna motor, BMW M3 GT4 en BMW Isetta. Tot slot kun je een bezoek brengen aan de BMW Lifestyle & Accessory Shop waar je naast de gebruikelijke merchandising ook interessante boeken kunt vinden.

Met een goed uur loop je door de gehele Welt heen. Via een loopbrug steek je een drukke straat tussen de Welt en het Museum over. Het zichtbare deel van het museum wordt vanwege de vorm ook wel ‘slakom’ genoemd. In deze vrijstaande ronde ruimte bevindt zich een wisselende tentoonstelling. Het museum is beduidend ouder dan de BMW Welt en dat zie je vooral aan de sanitaire voorzieningen, die eufemistisch als onderdeel van de museale collectie kunnen worden bestempeld. Voor een wereldconcern is dat toch een beetje beschamend. Tussen 2004 en 2007 is het museum ingrijpend gerenoveerd en is er een groot deel – ondergronds – bijgebouwd. Daarin is tegenwoordig de vaste collectie gehuisvest. Het contrast tussen de Welt en het Museum zou niet groter kunnen zijn. Waar je in de Welt door één open ruimte wandelt, zo loop je in het museum via een pad langs 25 thematische expositieruimtes heen. In totaal staan er 120 objecten uitgestald. Naast auto’s staan er ook motoren en vliegtuigmotoren uitgestald, waar alles mee begon. Natuurlijk vind je er ook klassiekers als de BMW 2002ti, 507, 6 Serie en diverse legendarische M modellen. Toch ben je relatief snel uitgekeken in het museum. Dat ligt niet zozeer aan de schitterende en uitgebreide collectie, maar aan gebrek van interactie. Je kunt nergens aan zitten of zelf iets uitproberen. Dat doen andere automusea toch en stuk beter. Een automuseum bezoek je vaak met een heel gezin en dan is het wel zo prettig als kleine kinderen zich ook weten te vermaken.

Tot slot wat praktische informatie. Een bezoek brengen aan de BMW Welt en het BMW Museum doe je uiteraard met de auto. Rondom het complex vind je voldoende parkeergelegenheden tegen een tarief van 2 euro per uur. Toegang tot de BMW Welt is gratis, bij het Museum kun je al vanaf 5 euro per persoon naar binnen. De BMW Welt is dagelijks tussen 09:00 en 18:00 geopend, het museum van 10:00 t/m 18:00. Let er wel op dat het BMW Museum op maandag gesloten is. Wil je beide gebouwen bezoeken, kies dan een andere dag uit. Uiteraard kun je het bezoek combineren met een fabrieksbezoek. Dat kan van maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 16:30, een reservering is wel verplicht. Meer informatie kun je vinden op bmw-welt.com.

Fotografie: Kees Bunk en BMW Group.