20 januari 2013

RS 7 is Audi's antwoord op CLS 63 AMG

Met de A7 heeft Audi een antwoord ontwikkeld op de succesvolle CLS van de collega's van Mercedes-Benz. Wat Audi echter nog niet had, was een extreem sportieve variant van het model, terwijl de Stuttgarters nu al twee generaties AMG in de gelederen hebben. Na de RS 6 konden we er een beetje op wachten, maar hier is dan eindelijk de RS 7

De specificaties zijn nagenoeg identiek, dat wil zeggen 560 pk en 700 Nm. Zelfs de prestaties komen overeen met een nul tot honderd tijd van 3,9 seconde en een begrensde top van 250 km/h, waar deze met twee optiepakketten op te schroeven is tot respectievelijk 280 en 305 km/h.

De 4.0 liter metende achtcilinder beschikt over het zogenaamde Cylinder on Demand. Wanneer de omstandigheden het toelaten zullen vier van de acht cilinders rust krijgen en bespaar je tot 10% op het brandstofverbruik. Zodra dit weer van de auto gevraagd wordt, zal de auto weer als een volwaardige achtcilinder verder gaan. Mede hierdoor kon het gemiddelde opgegeven verbruik uitkomen op 9,8 liter per 100 kilometer.

Verdere interessante aspecten van de auto zijn de quattro-vierwielaandrijving, een achttraps automaat en sportieve opties zoals carbon-keramische remschijven, een sportdifferentieel achter en dynamic steering. Uiteraard is het uiterlijk van de auto grondig aangepakt, maar op dat gebied laten we de plaatjes voor zichzelf spreken.