15 januari 2013

Plug-in hybride dieselen met Crossblue

In Detroit heeft Volkswagen de Crossblue gepresenteerd. Een royale SUV die ondanks zijn afmetingen toch zuinig zou moeten zijn vanwege plug-in hybridetechniek in combinatie met een 2.0 TDI. De auto is in eerste instantie bedoeld voor de Amerikaanse markt, maar de het is toch aannemelijk dat de auto ook in Europa op de markt zal verschijnen.

Met op een centimeter na vijf meter in lengte is de Crossblue geen kleintje. Toch laat Volkswagen er alles aan gelegen om de auto compact over te laten komen door te melden dat hij op hetzelfde platform als de nieuwe Golf staat en dat dit een nieuwe variant binnen de Tiguanfamilie zou kunnen worden. Maar de overeenkomst qua platform heeft natuurlijk alles te maken met de variabele mogelijkheden in lengte en breedte van het MQB-platform.

De Crossblue is voorzien van een 2.0 TDI die 190 pk levert en twee elektromotoren. In de aandrijflijn is een zestraps DSG-versnellingsbak gehangen. Het gecombineerde vermogen bedraagt een lieve 306 pk en de sprint tot 100 km/h is in 7,5 seconde geregeld. Toch zou het gemiddelde verbruik moeten blijven hangen op net iets meer dan 2 liter per 100 kilometer. Uiteraard is dat in het geval de auto via het stopcontact helemaal vol is geladen, terwijl die energie niet meegerekend wordt. Op alleen dieselkracht zou de auto zo'n 5 liter per 100 kilometer verbruiken.

  • Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline