16 september 2012

Veel nieuws van Peugeot in Parijs

Peugeot speelt een thuiswedstrijd op de Mondial de l'Automobile eind deze maand en dat is te merken aan al het nieuws dat ze meenemen. Tussen de veertig modellen die ze op de beursvloer zetten zitten diverse primeurs. Sommige daarvan zijn studiemodellen die een kijkje in de toekomst geven, maar anderen zijn speciale uitvoeringen van auto's die we op korte termijn in de showroom terug zullen vinden.

Van de 208 zien we naast de eerder behandelde GTI en XY, ook nog een Intuitive uitvoering. Bij deze staat comfort centraal, waarbij de meest opvallende feature het automatische inparkeersysteem is. Via het touchscreen wordt het vak geselecteerd waar je wil parkeren en de auto neemt - behalve het gasgeven en remmen - alle andere acties voor zijn rekening. Ook zal de 208 type R5 ten tonele verschijnen. Als consument kunnen we er niet zoveel mee, behalve ons eraan vergapen. Dit model is namelijk bedoeld voor de rallysport.

De RCZ zal er te zien zijn met een lichte facelift. In deze gedaante zal hij over enkele maanden in de showroom komen te staan. Met de facelift worden direct de keuzemogelijkheden met betrekking tot kleuren, wielen en materialen flink uitgebreid. Maar het interessantst is wellicht de aanwezigheid van de RCZ R Concept. Denk de opzichtige details even weg en we zien de sportiefste RCZ tot nu toe, zoals hij eind volgend jaar te koop zal zijn. De 260 pk uit het 1.6 turboblok maken ons alvast erg nieuwsgierig.

2008 Concept is de naam van de crossover die Peugeots toekomst met betrekking tot stadsverkeer verklapt. De 2008 combineert de compacte afmetingen die wenselijk zijn in de stad met binnenruimte die toereikend is voor meerdere personen. Met deze auto willen de Fransen tegenwicht gaan bieden aan auto's die in het compacte segment hun graantje meepikken als MPV of SUV. De concept heeft een 1.2 driecilinder turbomotor onder de kap die 110 pk levert. Dit nieuwe blok gaan we binnenkort ongetwijfeld vaker terug zien.

Tot slot zijn er nog de 301 en Onyx Concept. Auto's waar we in de praktijk niet veel van zullen zien. De eerste is een sedan die vooral bedoeld is voor de opkomende markten, waar de vraag naar luxe auto's stijgt, maar er duidelijk nog wel een gat zit met de Europese eisen. De 301 is Peugeots troef op dat gebied. De Onyx Concept is een stoere racer, maar conceptcar in zijn reinste vorm. Deze vingeroefening laat meer zien waartoe Peugeot in staat is, dan dat we veel van het model terug zullen gaan zien. Dat neem niet weg dat het een imposante verschijning is, en de diesel-hybride V8 met 600 pk zeker interessante techniek is.