6 september 2012

Zelfs de Mondeo krijgt driepitter

Schreven we onlangs nog dat de 1.0 Ecoboost zelfs in de relatief grote C-Max wordt gehangen, nu verbaast Ford ons weer door nog een stap verder te gaan. Zelfs de Mondeo krijgt de driecilinder als volwaardige D-segmenter in het vooronder. De 100 pk versie wordt te licht bevonden, dus het blijft bij de 125 pk uitvoering, maar evengoed klinkt het erg gewaagd: een Mondeo met een éénliter driecilinder.

De 125 pk worden vergezeld door 170 Nm koppel dat al op 1.450 toeren volledig beschikbaar is. Met behulp van de overboost-functie is dit tijdelijk naar 200 Nm te tillen. Exacte verbruikscijfers zijn er nog niet, maar logischerwijs zou de grote Ford daar goed op moeten scoren. In het persbericht spreekt de fabrikant echter van 'minder dan 130 gram CO2' en daar slaan we nog niet direct van achterover. Nog even afwachten dan maar op de definitieve gegeven.