5 september 2012

Facelift en nieuwe technologieën Fiesta

De succesvolle Fiesta krijgt een nieuw gezicht. Vier jaar nadat het meest recente model op de markt is gekomen, vond Ford het tijd worden voor een stevige update. Aan de buitenzijde beperken de sterke wijzigingen zich tot het front, maar van binnen en onderhuids verandert er ook het nodige. Zowel bij het uiterlijk als bij de technieken is de grote broer, de Focus, een goed voorbeeld geweest.

De grille is behoorlijk veranderd; waar eerder het nummerbord in de grote grille zat, zit hij nu tussen een kleine aan de onderkant en grote erboven. Het Fordlogo ligt nu echt in het plaatwerk, waar het eerder op de grens van de motorkap lag. De motorkap zelf is niet meer geheel vlak, maar beschikt over een hobbel die Ford zelf heel spannend powerdome noemt. De kop- en mistlampen zijn in het geheel ook iets anders vormgegeven. Zo ingrijpend als de wijzigingen aan de neus zijn, zo eenvoudig is het verder gebleven.

Qua technologieën zien we vooral veel telematicasystemen die een overstap maken naar een segment lager. Zo maken Active City Stop (dat aanrijdingen op lage snelheid voorkomt), SYNC (connectiviteit voor moderne randapparatuur) en MyKey (vergaande instellingen in sleutel beheren) de overstap van de Focus naar de Fiesta. Qua motorenaanbod mag het geen verrassing heten dat de 1.0 driecilinder die we al eerder in de Focus en B-Max reden ook zijn intrede doet in de Fiesta. De auto staat eind deze maand op de motorshow in Parijs en tegen die tijd zullen meer details bekend worden gemaakt.

  • Ford Focus 1.0 EcoBoost

  • Ford B-Max 1.0 EcoBoost 120pk Titanium