11 juli 2012

Opel Adam gaat A-segment bestormen

De jarenlange hegemonie van de drieling van PSA/Toyota werd al doorbroken met de drieling van het VAG-concern, maar nu is Opel ook klaar om een graantje mee te pikken in dit uiterst interessante segment. Op papier heeft de kleine Adam alles wat een auto in het A-segment nodig heeft: hij is zuinig, hij is hip en kan op alle mogelijke manieren naar de smaak van de eigenaar worden aangepast.

De Adam wordt alleen leverbaar als driedeurs en meet 3,70 m in de lengte, terwijl hij 1,72 m breed is. Als vijfdeurs biedt Opel met de Agila een behoudend alternatief, want de Adam moet vooral een trendy auto worden. Opel spreekt dan ook niet meer van uitvoeringen, maar van 'Moods'. Er kan gekozen worden voor JAM, GLAM en SLAM, wat respectievelijk staat voor een modieuze, elegante of energieke aankleding. Vanuit zo'n Mood kunnen keuzes gemaakt worden om de auto verder te personaliseren. Denk hierbij aan een afwijkende kleur voor het dak, een kleurig interieur met decors of zelfs een LED-systeem in de hemelbekleding zodat het lijkt of je onder de sterrenhemel zit.

Opel benadrukt dat de Adam bij uitstek geen retro-model is geworden, maar een eigentijds design heeft. Er zijn een aantal interessante designkeuzes gemaakt, zoals het dak dat achteraan niet aan lijkt te sluiten op de carrosserie. Die opening is dan ook direct de positie van de naambadge, die dus niet meer op de standaardplek op achterklep te vinden is.

In het interieur is ook weer rekening gehouden met de veeleisende consument van vandaag de dag. Met gekleurde panelen kan de buitenkant doorgetrokken worden naar binnen. Centraal staat modern multimediasysteem met 7 inch touchscreen dat moderne telematica bevat. Het is er zelfs op ingericht om perfect met iOs- of Android-devices te kunnen communiceren. Zo worden internetfuncties bijvoorbeeld ook beschikbaar voor de passagiers. Waar de automatische parkeerhulp de laatste jaren al een paar segmenten naar beneden kroop, is Opel de eerste die het naar het A-segment brengt. Voor zover je het met een kleine auto al moeilijk vond om te fileparkeren, is er nu dus helemaal geen kunst meer aan.

Er komen drie benzinemotoren beschikbaar. Een 1.2 met 70 pk en een 1.4 die zowel in 87 als in 100 pk leverbaar zal worden. In een later stadium wordt hier nog een gloednieuwe turbo benzinemotor aan toegevoegd. Stuk voor stuk doen de motoren hun voordeel met EcoFLEX-techniek, waarmee start/stop-technologie standaard is. Verbruikscijfers zijn nog niet bekend gemaakt, maar daar zullen we ongetwijfeld in de komende tijd meer over horen. De auto - die zijn naam leent van de oprichter van het merk, Adam Opel - wordt namelijk definitief gepresenteerd op de Mondial de l'Automobile in Parijs, aanstaande september. Vanaf begin 2013 komt de auto naar Nederland.

  • Opel Agila 1.2 Enjoy

  • Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • Skoda Citigo 1.0 Ambition