- 8 oktober 2014

Wat zeggen de sterren?

Ambassadeurs en auto’s. Het is een trend in autoland en dan bedoel ik niet de combinatie die een tijdje geleden nog in het nieuws was vanwege niet betaalde bekeuringen van het Corps Diplomatique. Het is hip om als automerk een celebrity te hebben die er ongegeneerd voor uit durft te komen dat hij in jouw auto’s rijdt. Nee, sterker, die betaald wordt om in jouw auto’s te rijden.

Vandaag kon Nissan melden dat Yaya Touré, Ivoriaans voetballer die voor Manchester City speelt, zich aan hun merk verbonden heeft. Het is zelfs niet de eerste speler die zich tegen betaling voor het Japanse merk wil inzetten. Nissan heeft eerder ook Andrés Iniesta en Thiago Silva aan zich gebonden. Eerstgenoemde mocht de eerste Nissan Pulsar die van de band liep in ontvangst nemen. Een interessante auto voor Jan Modaal, maar de combinatie met een miljoenen verdienende voetballer is wat koddig.

En Nissan is op dat gebied echt geen uitzondering. Zo vertegenwoordigt José Mourinho internationaal gezien Jaguar, doet Maria Sharapova Porsche en vindt OneRepublic zanger Ryan Tedder alles van Mercedes-Benz heel erg leuk. Vanuit de sterren bezien is het een logisch verhaal. Je strijkt een mooie stapel dollars op en je hebt een nieuwe auto onder je kont. Soms zal de zak geld wel echt interessant moeten zijn, want DJ Hardwell zou anders misschien wel wat spannenders willen rijden dan een Opel Adam. En ik weet niet of het met de terminale fase van een carrière te maken heeft, maar anders zou je verwachten dat Rob Kamphues ook niet direct voor een Hyundai Veloster zou kiezen, die in zijn geval ook nog eens letterlijk een uitgerangeerde persdemo is.

Mijn grootste vraag is wat de automerken er nu mee willen bereiken. Je koopt een nieuwe auto van op zijn minst 10 mille, maar meestal een veelvoud daarvan, niet omdat je idool daar – nogal opzichtig – reclame voor maakt. Het is toch wat anders dan een drankje van twee euro of een shirtje van drie tientjes. En voor die paar avondjes dat ‘jouw ster’ een feestje van je komt opvrolijken, kan je beter per keer afrekenen. Het antwoord van de paarse broek die het bedacht heeft, zal vast iets met branding te maken hebben. Maar of het werkt? Voor mij wel, maar helaas voor hen wel averechts...

  • Hyundai Veloster 1.6 T-GDI i-Catcher

  • Opel Adam 1.4 Jam

  • Nissan Pulsar DIG-T 115 Connect Edition