Pawel Piotrowski - 13 januari 2015

Waarom de GLE Coupé mij niet choqueert

Op de NAIAS 2015 in Detroit heeft Mercedes-Benz de sportieve topversie van de GLE Coupé onthult. Opnieuw barstte op Twitter en Facebook een shitstorm over de discutabele SUV-Coupé uit. Lomp, lelijk en ordinair zijn nog de meest vriendelijke verwensingen. Met zijn kolossale afmetingen, onhandige proporties en weinig gracieuze design polariseert de GLE Coupé het eenvoudige volk, terwijl de nieuw rijke Rus en Arabier ongetwijfeld vol ongeduld in de rij staat om een krabbeltje te zetten. Kijk ik daar van op? Niet echt. Mercedes-Benz weet mij al jaren niet meer te choqueren.

Bruno Sacco tijdperk
Er was eens een periode waar ik het merk met de ster bewonderde. Onder de leiding van Werner Breitschwerdt en Edzard Reuter, de toenmalige eindbazen van Daimler-Benz AG, tekende de begaafde Italiaanse hoofddesigner Bruno Sacco ingetogen elegante automobielen.

Alles wat Mercedes voortbracht borduurde voort op de iconische status van voorgangermodellen. Nieuwe modellijnen werden met de grootste zorg ontwikkeld. In die periode was Mercedes verheven boven de rest, een Benz hoefde niet protserig, sportief of poenerig te zijn. Ook met simpele wieldoppen en een Barolorode unilak signaleerde je triomf op de weg. Zelfs de W201 Baby-Benz deed dat op zijn sloffen.

Rambo
Na het vertrek van Reuter in 1995 volgde rampspoed. Opvolger Jürgen Schrempp gooide alle heilige huisjes omver en richtte zijn managementstijl op het vergroten van shareholder value. De geschiedenis is bekend. Na een ongelukkig huwelijk met Chrysler, de overgang op een modernere designstijl en de introductie van verf op waterbasis balanceerde het merkimago aan het begin van de 21ste eeuw op de rand van de afgrond.

Het pokerspel om de gunst van stakeholders belandde in een dramatische slotfase. Schrempp werd publiekelijk aan de schandpaal genageld. Smalend werd hij als Rambo en Wildwest-bestuurder weggezet. Stakende fabrieksarbeiders en een historisch lage aandelenkoers deelden hem uiteindelijk de genadeklap uit.

Tien jaar Dieter Zetsche
Inmiddels staat Dieter Zetsche tien jaar aan het roer van Daimler. Toen hij in 2005 het stokje van Schrempp overnam en zijn toekomstplannen openbaarde, haalde iedereen opgelucht adem. Weg met Chrysler. Terug naar de kernwaarden. Zetsche zei wat iedereen wilde horen. En het leek zo goed te gaan. Chrysler werd daadwerkelijk afgestoten en met nieuwe modellen, zoals de betoverende SLS AMG, keerde een deel van de verloren glans terug. Er veranderde veel. Onthullingen zijn tegenwoordig naar het voorbeeld van Apple productpresentaties geconcipieerd. Op hippe locaties wordt een select publiek bijeengebracht om Dr. Z, de Steve Jobs van de autowereld, het volgende nichemodel te zien onthullen. Na afloop tapt Dieter persoonlijk biertjes achter de bar. Wat is hij toch gewoon gebleven, hoor ik mijn moeder zeggen.

Het journalistieke plebs, mij incluis, kijkt via haperende livestreams jaloers mee. En iedere keer stel ik na afloop dezelfde retorische vraag: heeft de wereld echt een CLA, GL, GLA, GLK, Shooting Brake, 6X6 en nu dus GLE Coupé nodig? Nee, natuurlijk niet. Maar deze ordinaire nichemodellen verkopen in BRIC-landen beter dan met heilig wijwater gevulde plasticflesjes. Zolang er maar een grote ster in de grille prijkt. Ook de traditionele modellen worden steeds verder ge-Russificeerd. Inmiddels ben ik zodanig afgestompt dat niets mij meer choqueert. Op een uitzondering na voldoet geen enkele Mercedes meer aan de ooit rotsvast verankerde merkwaarden. Zelfs de vervloekte Schrempp-modellen stralen een sterkere klasse en merkidentiteit uit dan de huidige equivalenten. Qua design en technologie waren ze zelfs toonaangevend. Schrempp was zo gek nog niet.

Kan ik dat ook van het huidige Mercedes-Benz beweren? Natuurlijk niet. Tegenwoordig huppelt Daimler de concurrentie achterna. De op de NAIAS 2015 onthulde BMW X6-kloon is daar het zoveelste bewijs van. Zeg eens Dr. Z, wordt het niet eens tijd om met pensioen te gaan? Naast de obligate bonus mag je voor mijn part ook de gehele jaarproductie van de GLE Coupé op je Zuid-Afrikaanse landgoed parkeren. Kom ik dat gedrocht tenminste nooit meer tegen. Ik en een stel andere Mercedes-adepten zouden je eeuwig dankbaar zijn. Cheers, mate.

  • Mercedes-Benz 500E

  • Mercedes-Benz E-Klasse E300 BlueTEC Avantgarde

  • Mercedes-Benz SLS AMG

  • BMW X6 M50d

  • Mercedes-Benz E-Klasse E200 BlueDIRECT Avantgarde

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang