- 15 mei 2015

American musthaves

Onlangs was ik een weekje in New York en naast al het imponerende dat deze stad van zichzelf al te bieden heeft, bekijk je als autoliefhebber zeker alle auto’s ook met de nodige interesse. Afgezien van een paar echte eyecatchers, zoals bijvoorbeeld de nieuwe Ford Mustang die we afgelopen week reden, zijn er maar weinig auto’s die de oversteek naar het Europese continent maken. Natuurlijk moeten bouwkwaliteit en rijervaring niet vergeten worden – Ford Fusion / Ford Mondeo, anyone? –, maar toch wil ik een paar auto’s noemen die op basis van de looks wat mij betreft meer dan welkom zijn op onze wegen.

Ik trap af met een Chrysler. Ooit deed het merk het als vreemdeling hier niet eens zo gek. Maar ‘niet zo gek’ is niet genoeg voor bestaansrecht, dus werd gehoopt met Lancia samen een sterkere positie te veroveren. Dat dat niet echt gewerkt heeft, is genoegzaam bekend. Sterker, misschien had de Lancia Thema het hier wel beter gedaan als het gewoon een Chrysler 300C was gebleven. Dat is het immers – buiten de badges om – overduidelijk. Het kleine broertje van de 300C, de Chrysler 200, is onlangs in het nieuw gestoken en hier niet als Lancia Flavia verkrijgbaar. Hij is haast on-Amerikaans elegant qua lijnenspel. Ik zou hem hier best als echte Chrysler op de weg willen zien.

De badass-tak van de Chryslerfamilie heet Dodge. Ook zij hebben een tijdje volop ingezet op de Europese markt. Een enkele keer zie je de Dodge Nitro hier nog wel eens rijden. Een lang Nederlands leven was het merk Dodge helaas niet beschoren, want voordat we onze testhand op de stoere Challenger konden leggen, was het hier alweer klaar. De Dodge Charger hebben we hier officieel nooit gezien. In Amerika rijdt de vorige generatie veelvuldig in politie-outfit rond. De nieuwste uitvoering combineert awesomeness met moderne lijnen. Een Charger in de dikke SRT Hellcat-uitvoering? Yes, please!

Er zijn nog een aantal merken die in The States veelvuldig rondrijden, maar hier niet gezien worden. Zo rijden er volksstammen rond in auto’s van merken die onder General Motors vallen: Buick, Pontiac, Saturn en GMC. Stuk voor stuk mogen die wat mij betreft daar blijven. De gerebadgde Opels hebben we hier al en van de overige modellen van GM word ik meestal niet warm. Dat gold niet voor enkele modellen van Ford-dochter Lincoln. En dan bedoelen we niet de typische Town Car, maar juist de nieuwe modellen. Zeker bij de Lincoln MKC vond ik de looks origineel en was het ontwerp toch in balans. De doorlopende lichtbalk doet het op al hun nieuwe modellen erg goed. 

Tot slot zijn er nog de bekende Aziatische merken die op het Amerikaanse continent een afwijkende strategie voeren ten opzichte van die in Europa. Allereerst hebben enkele Japanse merken een goedlopende luxedivisie, zo kennen we hier Lexus (Toyota) en Infiniti (Nissan) al, maar doet Acura (Honda) het aan de overkant van de plas ook goed. Toch werd ik een aantal jaar geleden enthousiaster van Acura dan van het huidige modellengamma. Daarnaast zijn er de afwijkende modellen van bekende merken. Je ziet de Nissan Altima of Toyota Avalon veel, maar ze behoren tot de middelmaat qua design en worden hier door mij niet gemist. En van bijvoorbeeld het ongebalanceerde design van de Honda Civic Coupé mag je blij zijn dat de auto daar blijft. Als er toch eentje genoemd moet worden om hier te hebben, dan moet dat de Hyundai Genesis zijn. Met zijn stijlvolle design, staat die Koreaan toch gewoon als topklasser te shinen. Er rijdt er al eentje in ons land rond, maar dat mogen er best meer worden...

Mis jij zelf nog auto’s in Nederland die elders wel te krijgen zijn? Laat het weten via de reacties!

  • Dodge Nitro 4.0 V6 4x4 R/T

  • Lancia Thema 3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum

  • Ford Mustang 2.3 EcoBoost Convertible